vrijdag 24 januari 2014

Toetsweek

Hoera!
Het is toetsweek op school.
En toetsweek betekent dat het anders gaat dan anders.
En als het anders is dan anders, dan gaat het mis.
Zeker als er ook nog vermeld wordt dat het belangrijk is, dat je moet presteren en dat het allemaal mee gaat tellen voor de eindbeoordeling in groep 8 (mijn zoon zit nu in groep 6).
De tweede dag van deze week werd ik al op het matje geroepen door de juf:
"Of er iets bijzonders is met mijn zoon, want hij had een hele lage score op zijn eerste toets... en hij is toch #hoogbegaafd?"
Tja juf, wat denkt u zelf... het is TOETSWEEK en mijn zoon heeft #Asperger. Dat heeft naast zijn hoge IQ ook nog wat andere neveneffecten.
Makkelijk optelsommetje lijkt me zo. Het is anders, dus geeft het stress.... het is belangrijk, dus geeft het nog meer stress. Hoeveel bijzonders wilt u het hebben?
De eerste toets mag in ieder geval over gedaan worden. De rest van de toetsen valt nog te bezien.

Al een week lang wordt er hier met deuren gesmeten en gestampvoet. Boos, mijn zoon is boos.
Er valt niet met hem te praten en op elke vraag krijg ik een onredelijk antwoord. Hij heeft buikpijn, hoofdpijn, eet slecht en wordt elke nacht badend in het zweet wakker....
Ik laat hem zo veel mogelijk zijn gang gaan en ga discussies uit te weg.

De 3e dag komt mijn zoon 's avonds huilend onder de douche vandaan.
"Ik ga niet meer naar school. Toetsen zijn stom en ik ga ze expres allemaal verpesten! Ze hoeven niet te weten hoe slim ik ben! En de juf is ook stom. De juf is stom, omdat ze zegt dat ik een toets over moet doen. Nou, als ik een toets niet goed heb gemaakt, dan betekent dat dat ik het niet kan en dat ik stom ben. Alles is stom en ik ga nog liever dood dan dat ik de toets over ga maken."

Dat was de doorbraak waar ik op had gewacht.... Huilen, want huilen betekent dat we bij het gevoel aangekomen zijn en daar kan ik met hem praten. Troosten... zeggen dat het niet uitmaakt en ja... toetsen zijn stom! Maar toetsen zijn wel nodig om te weten wat een kind kan en daarom zijn toetsen belangrijk en daarom moet je je best doen. Want als je niet je best doet op een toets en laat zien  wat je wel kunt, dan krijg je stomme werkjes in de klas. Sommen die te makkelijk zijn, boeken die te kinderachtig zijn. Je kunt maar beter laten zien wat je weet met zo'n toets, want als je goed je best doet, dan mag je moeilijkere sommen maken en hele spannende boeken lezen.... Maar alleen als je hebt laten zien bij de toets dat je goed kunt rekenen en dat je goed kunt lezen en dat je het begrijpt.

"Echt mam?"

Echt kind.....

"Nou, dan moet ik misschien toch die ene toets maar overdoen, want ik denk dat ik het wel beter kan!
Mag ik nu op de computer?"

Bedankt #Cito!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten